DPG Media heeft leningen ontvangen van de Europese Investeringsbank (EIB), wat een financieringsinstelling van de Europese Unie is. Deze leningen, geen subsidies, zijn bedoeld voor de verdere digitalisering en innovatie van hun mediaplatformen. Zo heeft DPG Media in 2022 een lening van 100 miljoen euro gekregen en in 2025 nog eens 120 miljoen euro. Deze leningen worden gebruikt om te investeren in de ontwikkeling en innovatie van hun digitale media platformen in België en Nederland.
Het is belangrijk om te benadrukken dat deze leningen geen subsidies zijn. Een lening is een vorm van financiering waarbij geld wordt geleend en later terugbetaald met rente, terwijl een subsidie een gift is die niet hoeft te worden terugbetaald.
DPG Media gebruikt deze leningen om hun digitale transformatie te versnellen en hun positie in de mediawereld te versterken. De leningen worden gezien als een steun voor hun digitale investeringsprojecten en een manier om hun competitieve positie in een globaliserende markt te behouden.
Dit is zonder twijfel juist. Maar belangrijker en opgeteld veel omvangrijker zijn de subsidies die DPG al vele jaren ontvangt in België als vergoeding voor landelijke bezorging van de Belgische DPG titels, Vergelijkbaar voor Belgische collega uitgever Mediahuis. Ieder wel tot € 80-100 mln per jaar. Nederlandse kranten hebben nooit zo’n subsidie gekregen. Het is met die middelen dat de twee Belgische uitgevers het Nederlandse medialandschap hebben kunnen overnemen in de laatste 20 jaar. Er is wel gepubliceerd over deze subsidies, maar er is in Nederland nooit echt debat over gevoerd. Daardoor relatief onbekend gebleven hoe het zover heeft kunnen komen.
De leningen worden door mij gezien als steun voor het digitaal profileren van burgers, waardoor deze makkelijker te beinvloeden zijn, en als steun om de concurrentie te verdrukken en op te kopen. Dat DPG het enige mediabedrijf zou worden is waarschijnlijk al lang voor die leningen gepland.
Dat de Europese Unie op sommige terreinen zeer machtig is geworden, is geen nieuws. Maar al langere tijd bemoeit Brussel zich ook met wat er zich in de Nederlandse media afspeelt. Het nieuws moet namelijk EU-vriendelijk zijn en ‘onafhankelijk’. Ook moet het internet vrij zijn van ‘misinformatie’ en ‘complottheorieën’. Vanuit verschillende projecten en programma’s geeft de Europese Commissie miljoenen euro’s aan Nederlandse mediabedrijven om ons van het ‘juiste’ nieuws te voorzien.
Zou er naast de bestaande omgekochte media ook een ongekochte media kunnen ontstaan en zonder gevolgen kunnen blijven bestaan? Media die toetsbaar en transparant blijft en die ook bij gevoelige onderwerpen volledig en ongefiltert informeert? Ik vraag het mij inmiddels af. De censuur bij online media is mi. de laatste jaren alleen maar toegenomen, op tv. worden mensen met een onderzoekende houding nog steeds geframed, geblamed en geshamed en de bestaande alternatieve media lijkt ook min of meer centraal gecoördineerd te worden. Er wordt veel moeite gedaan om de status quo te behouden. Wanneer grote groepen mensen grotendeels 'ontschermen' en structureel websitescookies vermijden kan er misschien iets in beweging komen, maar dat zijn zaken die mensen vanuit zichzelf mogen beslissen. Daarbij wordt het vrijwel onmogelijk gemaakt om aan de digitalisatie te ontsnappen. Je mist dan voorzieningen en prijskortingen als consument, zo wordt je als consument verleid, gekocht en gestuurd. Echter naast overprikkeling, onwetendheid en onbewust zijn, lijkt er bij veel mensen ook een hoge mate van onnatuurlijke onverschilligheid te zijn over dit alles. Wat is er nodig om het vrije woord en de vrije gedachte te beschermen? En het vrij kunnen onderzoeken van verschillende levensvisies? Want met sober gekleurde informatiekanalen en met gemanipuleerde en verstopte of verdwenen informatie in zoekmachines wordt het mi. een naargeestige en gevaarlijke toestand. Deze situatie vraagt juist om individuele weerbaarheid en een weerwoord vanuit wijsheid.
En hoe zit het de EU subsidies?
DPG Media heeft leningen ontvangen van de Europese Investeringsbank (EIB), wat een financieringsinstelling van de Europese Unie is. Deze leningen, geen subsidies, zijn bedoeld voor de verdere digitalisering en innovatie van hun mediaplatformen. Zo heeft DPG Media in 2022 een lening van 100 miljoen euro gekregen en in 2025 nog eens 120 miljoen euro. Deze leningen worden gebruikt om te investeren in de ontwikkeling en innovatie van hun digitale media platformen in België en Nederland.
Het is belangrijk om te benadrukken dat deze leningen geen subsidies zijn. Een lening is een vorm van financiering waarbij geld wordt geleend en later terugbetaald met rente, terwijl een subsidie een gift is die niet hoeft te worden terugbetaald.
DPG Media gebruikt deze leningen om hun digitale transformatie te versnellen en hun positie in de mediawereld te versterken. De leningen worden gezien als een steun voor hun digitale investeringsprojecten en een manier om hun competitieve positie in een globaliserende markt te behouden.
Dit is zonder twijfel juist. Maar belangrijker en opgeteld veel omvangrijker zijn de subsidies die DPG al vele jaren ontvangt in België als vergoeding voor landelijke bezorging van de Belgische DPG titels, Vergelijkbaar voor Belgische collega uitgever Mediahuis. Ieder wel tot € 80-100 mln per jaar. Nederlandse kranten hebben nooit zo’n subsidie gekregen. Het is met die middelen dat de twee Belgische uitgevers het Nederlandse medialandschap hebben kunnen overnemen in de laatste 20 jaar. Er is wel gepubliceerd over deze subsidies, maar er is in Nederland nooit echt debat over gevoerd. Daardoor relatief onbekend gebleven hoe het zover heeft kunnen komen.
De leningen worden door mij gezien als steun voor het digitaal profileren van burgers, waardoor deze makkelijker te beinvloeden zijn, en als steun om de concurrentie te verdrukken en op te kopen. Dat DPG het enige mediabedrijf zou worden is waarschijnlijk al lang voor die leningen gepland.
Dat de Europese Unie op sommige terreinen zeer machtig is geworden, is geen nieuws. Maar al langere tijd bemoeit Brussel zich ook met wat er zich in de Nederlandse media afspeelt. Het nieuws moet namelijk EU-vriendelijk zijn en ‘onafhankelijk’. Ook moet het internet vrij zijn van ‘misinformatie’ en ‘complottheorieën’. Vanuit verschillende projecten en programma’s geeft de Europese Commissie miljoenen euro’s aan Nederlandse mediabedrijven om ons van het ‘juiste’ nieuws te voorzien.
Bron Wijnia dec 2024
Dat FTM of Groene Amsterdammer nimmer hierover gepubliceerd hebben is nog het meest verwonderlijke
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_kranten_in_Nederland
DPG is niet de aandeelhouder van alles.
Zou er naast de bestaande omgekochte media ook een ongekochte media kunnen ontstaan en zonder gevolgen kunnen blijven bestaan? Media die toetsbaar en transparant blijft en die ook bij gevoelige onderwerpen volledig en ongefiltert informeert? Ik vraag het mij inmiddels af. De censuur bij online media is mi. de laatste jaren alleen maar toegenomen, op tv. worden mensen met een onderzoekende houding nog steeds geframed, geblamed en geshamed en de bestaande alternatieve media lijkt ook min of meer centraal gecoördineerd te worden. Er wordt veel moeite gedaan om de status quo te behouden. Wanneer grote groepen mensen grotendeels 'ontschermen' en structureel websitescookies vermijden kan er misschien iets in beweging komen, maar dat zijn zaken die mensen vanuit zichzelf mogen beslissen. Daarbij wordt het vrijwel onmogelijk gemaakt om aan de digitalisatie te ontsnappen. Je mist dan voorzieningen en prijskortingen als consument, zo wordt je als consument verleid, gekocht en gestuurd. Echter naast overprikkeling, onwetendheid en onbewust zijn, lijkt er bij veel mensen ook een hoge mate van onnatuurlijke onverschilligheid te zijn over dit alles. Wat is er nodig om het vrije woord en de vrije gedachte te beschermen? En het vrij kunnen onderzoeken van verschillende levensvisies? Want met sober gekleurde informatiekanalen en met gemanipuleerde en verstopte of verdwenen informatie in zoekmachines wordt het mi. een naargeestige en gevaarlijke toestand. Deze situatie vraagt juist om individuele weerbaarheid en een weerwoord vanuit wijsheid.
Kartel…mag dat wel?