Nieuwe regering heeft CBDC maar te slikken maar kan later veto nog steeds gebruiken (de ‘Kaaglijst’)
Kijk, daar wordt een mens nu eens blij van. ‘Kun je de bronvermelding geven van hetgeen je verkondigt?’. Dat is hoe een fatsoenlijk debat werkt. Bij het recente gesprek bij De Nieuwe Wereld kwam de ‘Kaaglijst’ aan bod, en nu hebben kijkers gevraagd om dat ding ook echt op te leveren. Nou, zie onder. ‘Kaaglijst’ is overigens geen echt woord, laat dat duidelijk zijn. Waar gaat dit over? In haar hoedanigheid als minister van Financiën reageerde Sigrid Kaag op vragen vanuit de Kamer over CBDC, vooral van SP-lid Mahir Alkaya. In hoeverre heeft de Tweede Kamer nog inspraak in het proces, is het al rond en als we het niet willen, wat dan? Het schriftelijk antwoord van Kaag was een beetje verontrustend maar ook hoopgevend. Over CBDC heeft Nederland niks meer te zeggen, als er een dwingende richtlijn uit Brussel komt is het invoeren geblazen. Nu ondervindt het digitale geld ook veel weerstand, want het dient geen maatschappelijk relevant doel dus niemand snapt waarom je het zou moeten willen, gegeven de nadelen. Misschien gaat het daarom wel helemaal niet door maar in dat proces heeft de Kamer niets meer in de melk te brokkelen.
Hoe de euro wordt ingericht, ook in digitale vorm, is geregeld in artikel 127, 128 en 132 van het verdrag ter werking van de EU (TFEU). Deze kennen logischerwijs de ECB een grote rol toe maar noemen nergens dat er unanimiteit in de Europese raad moet zijn. Dat is een belangrijk punt. Immers, als die unanimiteit wel vereist was, dan zou een nieuwe Nederlandse premier zijn vetokaart kunnen trekken, wellicht daartoe aangespoord door parlement of bevolking. De rechtsgrondslag van CBDC, die drie artikelen, noemen deze mogelijkheid echter niet. Uit een steekproef van I&O Research blijkt dat slechts acht procent van de Nederlanders voor een digitale euro is. Als de nieuwe regering het project daarom zou willen afblazen, dan kan dat straks niet. Dat is wat Alkaya wilde horen - tenminste, dat is waar hij naar informeerde, of het antwoord hem vrolijk stelt is iets anders. Dat is het verontrustende aspect, dit project is buiten het zicht van de burger om al zo ver in de steigers gezet dat enkel externe factoren het nog kunnen doen ontsporen. Dat is het gevaar van niet opletten: op een gegeven moment is je mening irrelevant.
Verder noemde Kaag een lijst met rechtsgrondslagen die wel unanimiteit in de Europese raad vereisen. Daarbij is er altijd een veto bij financiële zaken. Dat is weer hoopgevend. Als de EU iets wil dat slecht is voor Nederland en het project vraagt om een bijdrage, dan is dat de manier om het te laten ontsporen. Wie de financiering van een project kan stoppen, heeft daarmee controle over het hele project, maar dan moet je wel opletten. Vaak is er geen media-aandacht voor Europese onderwerpen, het interesseert burgers ook niet en in die schaduw van de maatschappelijke aandacht kunnen projecten als CBDC tot wasdom komen. Maar het kan dus anders, op alle vlakken uit de Kaaglijst met rechtsgrondslagen die unanimiteit vereisen, heeft Nederland complete controle over het eigen lot.
Hieronder ziet u de desbetreffende aflevering van De Nieuwe Wereld. Het veto kwam ook aan bod bij Current Ratio, vorige week, eronder opgenomen. Daaronder is de hele brief van Kaag integraal geplaatst, want om de een of andere reden heeft het Minister van Financiën de uiterst informatieve brief van het web gehaald (niet te veel achter zoeken, documenten worden wel vaker verplaatst) maar er is een kopie van de verder uiterst nuttige en informatieve brief. Mijn werk ondersteunen kan via Backme.org, zonder uw steun is dit gegraaf niet mogelijk. Wie wil weten waarom er CBDC moet komen, leest Het Euro Evangelie, te koop bij Bol. Het heeft te maken met overkreditering, de centrale bank wil rente in rekening kunnen brengen als die negatief is en daarom met contant geld plaatsmaken voor digitaal geld - CBDC dus.
De Nieuwe Wereld:
title="Nieuw Kabinet, Ali B, Macron en Le Pen, vaderdag en meer | #1614 Nieuws van de Week met Arno Wellens" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>
Current Ratio:
De brief van minister Kaag met kenmerk 2023-0000103568