Met de ‘green smart city’ pleegt de EU een staatsgreep via de gemeente
Toegegeven, het is gewoon een lekker filmpje. Als ondernemers niet meer met hun bus naar de binnenstad mogen, kunnen ze dan niet gewoon ouderwetse karren gebruiken? Sascha Schneiders-Spoor kan ze allemaal afvinken. Rechten gestudeerd, rechter in Amsterdam, woonachtig in Haarlem en een bekakte ‘r’. In de gemeenteraad van Haarlem snapt ze niet waarom ondernemers klagen over het verbod op benzineauto’s in de binnenstad. Waarom hebben ze überhaupt een busje nodig als je ook kunt lopen? Een paar honderd meter verderop belt een ondernemer aan, ene Marcel, om te klagen over precies deze wet. Hij moet als bouwvakker nu een nieuwe bus kopen en hij schrikt van de prijzen. Misschien moet hij klussen maar gaan weigeren, er is toch genoeg werk. Dat kan alleen eigenlijk niet echt, aangezien hij ook vaak optreedt als onderaannemer. Als zijn eigen opdrachtgevers wil klussen in een ‘GroenLinks-zone’ aannemen, moet hij soms wel komen opdraven. Hoe dan ook, het filmpje is viraal gegaan en het laat goed zien hoe er enorme een kloof kan bestaan tussen twee mensen op een paar honderd meter afstand.
Kan een gemeenteraad eigenlijk beleid voeren dat afwijkend is van de landelijke lijn? Wat er wel en niet de weg op mag is toch geen vraagstuk voor de gemeente? Nu is er een Europees project voor ‘groene’ steden. De website ziet er vriendelijk uit, wie wil er nu niet een beetje begroeiing in de betonnen jungle. Alleen slaat de EU hiermee wel de natiestaat over. Gemeenten kunnen direct aanspraak maken op Europese fondsen voor lokaal beleid, ook als de landelijke overheid een ander idee heeft. Voor veel aspecten van het groene, ‘smart’ beleid is wel een digitaal paspoort nodig, terwijl de Kamer dat idee heeft weggestemd. Groene slimme steden zijn daarom eigenlijk een vorm van aantasting van de zeggenschap van de natiestaat. Daarover gaan we het hebben bij Current Ratio, dat zag u vast aankomen. Om acht uur gaan we hieronder live!
Mijn werk ondersteunen kan via BackMe, of u koopt mijn boek, Het Euro Evangelie. Of u laat uw waardering voor dit artikel blijken via de knop hieronder, of niet.