Hippe fietsfabriek was in 2020 al kapot, naar je bestelde fiets kun je fluiten (1/3)
Jammer Katja
Ja dat zal het zijn! Niet genoeg vrouwen. Sorry? Er is een knetterduur fietsenmerk omgevallen wegens wanbeleid, tijd om eens in de cijfers te duiken, van VanMoof. De jaarrekening meldt inderdaad dat de tent niet divers genoeg was - en nog zo wat dingetjes.
Het werd eerst nog met veel trots aangekondigd: geen fietsenbouwer kreeg ooit zo veel funding als VanMoof uit de polder. Het is maar hoe je er tegen aankijkt. Met funding kun je naar een hoger niveau groeien, maar daar was hier geen sprake van. Funding is ook wel eens een noodzaak om oude gaten te dichten. In de jaarrekening lezen we:
‘Due to significant investment in technology and worldwide growth and presence, its net loss increased from €46.9 million in 2020 to €77.9 mil!ion in 2021. As of 31 December 2021, the consolidated equity of the company stood at -€9.3 million… To accelerate growth, external funding is used. VanMoof has successfully completed several crowdfunding campaigns, debt raises and equity raises over the years. In 2020 €46.5 million was raised. On February 1, 2021 VanMoof raised a €35 million loan, of which €20 million was drawn immediately and an additional €10 million was drawn in May 2021. This financing was used to repay in full the outstanding principal amount of the Rabobank loan facility, fund the company's working capital and fund some of the company's growth. In addition, equity was successfully raised in 2021 to fund the company's growth: €73.8 million in August 2021 and €0.4 million in December 2021.’
…
‘All investments were required to create the global vertically integrated product and sales infrastructure. Investments that precede revenues.On top of the investments the company encountered higher than expected warranty costs of the direct to consumer approach and is still dealing with the challenges of the fast growth during challenging times for global supply chains, also leading to extra costs. All this together the company recorded a net loss of €46.9 million in 2020. These significant losses continued in 2021 and in 2022 as a result of the mentioned growth investments and warranty costs in the financial year 2021 the company realized a loss of €77.8 million and for 2022 the loss is expected to be at a similar level as 2021.’
Interessant. Je bent dus zeer verlieslatend, kan gebeuren, en daarom haal je in totaal afgerond 150 miljoen op. Daarmee doe je de investeringen die ‘nodig zijn’ om ‘globaal verticaal’ geïntegreerd te worden. Neem even aan dat dat ook echt moet. Er wordt in de voltooid verleden tijd gesproken, dus deze operatie is klaarblijkelijk afgerond. Interessant genoeg blijven de verliezen zich opstapelen: 200 miljoen, afgerond, in drie jaar. Dan kom je 50 miljoen tekort en ben je weg. Verder is een investering geen verlies. Als je investeert in technologie, voorraden en kennis mag je in ieder geval delen van de bedragen op je balans zetten, oftewel activeren. Als je geld leent om een bedrijfsauto te kopen, dan heb je een lening en een auto: geen verlies dus. In theorie kun je de auto weer verkopen om je schulden af te lossen. Dit is dus een bijzonder zinnetje. Geld ophalen om verliezen te dekken noemt men in het jargon van de hippe startups ‘geld verbranden’. Je kunt opgehaald geld bijvoorbeeld stukslaan op Champagne, dan blijf je ook met een kater en een restschuld achter. De accountant durfde er wegens alle onzekerheden geen krabbel onder te zetten. Hier is meer aan de hand en de resultatenrekening vertelt ons wat het is.
VanMoof maakt al verlies op een fiets als hij wordt gekocht, laat staan geleverd. Het kost meer geld om een fiets te maken dan dat de koper betaalt. In 2021 bedroeg de omzet 83 miljoen euro, maar de kosten van de omzet waren 95 miljoen. Vervolgens moet je nog allemaal kosten maken om die fietsen te verkopen, personeel is ook niet gratis. Met andere woorden: om 12 miljoen euro verlies te maken, moet je 65 miljoen aan kosten realiseren. Dan kun je ophalen aan funding wat je wil, dit hou je niet lang vol. Met wat schattingen op basis van de jaarrekening kun je beredeneren dat het eigen vermogen ongeveer 90 miljoen negatief zal zijn. Daarmee kun je tijdelijk wel voortbestaan, Elon Musk doet het met Tesla ook, maar dan moet je steeds investeerders in je vehikel trekken dat meer en meer op een cryptopiramide begint te lijken. Dat het kan wil niet zeggen dat het lukt.
(Eigen bewerking. Cursieve cijfers zijn een schatting, cijfers keer duizend)
Dit was deel, straks deel 2!