In het Duitse Verband der Automobilindustrie (VDA) heb je de beste vriend van je leven. Wie dat ontkent heeft nooit in een Duitse wagen over de snelwegen aldaar mogen scheuren. Gemiddeld produceren de Duitsers zo’n 450 duizend wagens per maand en daarmee nemen ze een groot deel van de export van Duitsland - en daarmee de eurozone - voor hun rekening. Tenminste, dat aantal werd ooit gehaald. Bij de pandemie daalde de productie in een specifieke maand inderdaad naar nul, om daarna weer op te veren. Vanwege de lockdown mochten Duitse werknemers toen niet naar hun mooie fabrieken, daar zouden ze een virus kunnen oplopen - dacht men toen. Vervelend verschijnsel: de huidige productie zit op 300 duizend per maand, een derde minder dan het oude niveau van voor de lockdown. De VDA publiceert de maandelijkse cijfers en inmiddels mag er toch echt wel van een zichtbare trend worden gesproken: zie de grafiek van de afgelopen tien jaar.
Nu hopen de voorstanders van de ‘groene transitie’ dat de productie van elektrische voertuigen de norm zal worden. Daarin is ook een duidelijke opwaartse trend zichtbaar, de blauwe lijn. Alleen is groene lijn de optelsom van elektrische voertuigen en auto’s met benzinemotor. De daling in de productie van de laatste wordt op geen enkele manier gecompenseerd door een ‘transitie’: Duitsland verdwijnt de irrelevantie in, op het gebied van de productie van voertuigen. De cijfers zijn tot september bijgewerkt. In de afgelopen twaalf gemeten maanden produceerde Duitsland precies 1.278.450 elektrische voertuigen, volgens VDA. De totale productie van China zit op ongeveer 28 miljoen voertuigen per jaar: meer dan twintig keer zo veel als het Duitse elektrische cijfer.
Voor 2035 moet de productie van benzinemotoren in Duitsland compleet zijn verdwenen. Het ziet er niet naar uit dat de verloren productie wordt opgevangen met elektrische auto’s. China neemt de dominante positie gewoon over en als er straks toch benzinemotoren nodig zijn, is Peking van harte bereid ze te leveren. Op korte termijn merken we hier niet veel van want als je geen bolide voor de deur hebt staan, dan is er altijd een markt voor goedkopere tweedehands voertuigen. Maar de komende jaren neemt China deze markt compleet over. Dat kost omzet, belastinginkomsten, banen en het gaat ten koste van de geopolitieke positie van Europa. Voor het klimaat doet het helemaal niets want Chinese fabrieken die op kolen draaien springen in het gat dat de Duitsers achterlaten. Met milieu heeft het niets te maken maar je doet wel ‘iets’. Dat is de kern van de groene transitie, die uitmondt in een groene zelfmoord als we niet oppassen. Veel kijkplezier, Current Ratio!
Heeft u zin om met mij samen over een Duitse snelweg te racen? Ga naar Backme.org und wir sehen einander.
Een beetje groen geholpen door Rusland. Een beetje minder Russisch gas geholpen door USA.
Zo weer een economische macht minder als concurrent van Amerika. Doen ze toch weer goed.
Als Duitsland down the drain gaat gaat de rest van de EU achteraan.