Deugcabaret rondom onderdelen F35 voor Israël
Na vaccineren, racisme en Oekraïne is er een nieuwe splijtzwam in de polariserende polder: Gaza. Oxfam Novib won een rechtszaak over het exporteren van reserveonderdelen voor Israelische F35 jagerbommerwerpers. Nu kan dat helemaal niet, want de onderdelen zijn automatisch eigendom van de Amerikaanse overheid. Hoe dat in elkaar steekt, hoort bij de nieuwe Current Ratio.
Nederland heeft zich in de jaren ‘90 verbonden aan het JSF-project. Er volgde een subsidie van 800 miljoen dollar aan de fabrikant, Lockheed. In ruil daarvoor mocht Nederland vijf designers mee laten tekenen en als ‘Level 2 partner’ krijgt Nederland een verkoopbonus als een derde land een toestel koopt, zo ook Israël. Het VK betaalde twee miljard en mocht er tien sturen, dus voor Nederland was het nog bijna een koopje ook als je het zo bekijkt. Omdat Israël toen de Gazastrook nog bezet hield, kon je op je klompen aanvoelen dat het toestel daar ooit zou gaan vliegen. Dat land wilde immers de grotere broer van de F35 kopen, de F22, maar de VS verboden in de jaren ‘90 de export ervan naar zelfs de meest trouwe bondgenoten. De angst bestond dat de technologie van de F22 in vijandelijke handen zou vallen, dus moest Israël ooit wel de F35 kopen. Nederland wilde aan tafel zitten met de grote jongens en als dwerg in een joint venture heb je nu eenmaal niks in de melk te brokkelen. Interessant genoeg is volgens de Amerikaanse interne accountant, de GAO, de administratie van de reserveonderdelen een complete chaos. Daarom is een F35 een derde van de tijd tegen de wens van de lokale commandant niet in staat om op te stijgen. Er zijn wereldwijd iets meer dan vijftig depots met onderdelen, van moertjes tot motoren, en vooral in de depots buiten de VS is het een drama. Hoogstwaarschijnlijk gaan er daarom helemaal geen reserveonderdelen uit Nederland naar Israël, dus de hele rechtszaak is een mooi potje deugcabaret. Volgens GAO is de onderaannemer (zoals de leverancier van de motoren) verantwoordelijk voor de administratie maar is het reserveonderdeel van een F35 bij acceptatie in een centraal magazijn direct eigendom van de Amerikaanse overheid, dat is simpelweg hoe het werkt. De meningen in de polariserende polder zijn compleet irrelevant. Een Nederlandse boycot op de levering van onderdelen voor Israëlische F35’s is dan ook juridisch en praktisch onmogelijk.
Mijn werk ondersteunen? Kijk op BackMe en we spreken elkaar!