D66 wil helemaal geen strenger migratiebeleid (wat wel zou kunnen)
Kent u dat gevoel, dat het uit de tenen moet komen? Dat zie je bij D66. Er moet iets gebeuren tegen de asielmigratie, zoveel is duidelijk. De regeringspartijen hebben dat bij de campagne rond de laatste verkiezingen beloofd, dus je zult moeten leveren.
Door nieuwe Europese wetgeving is het mogelijk om uitgeprocedeerde asielzoekers naar een derde land te brengen. Je kunt er allemaal doekjes om winden, maar dat komt gewoon neer op deporteren. Er is een duidelijke politieke meerderheid voor dit beleid, dat zijn de feiten waar we het mee moeten doen.
D66 is voorstander van een ‘Europese’ oplossing, we moeten het samen doen. Nu is er een Europese wettekst die Jetten alleen nog maar hoeft uit te voeren. En daar begint het te wringen. D66 is samen met de VVD onderdeel van de Europese moederpartij Renew Europe. Daarin zitten alle partijen uit lidstaten van de EU die ongeveer hetzelfde gedachtengoed uitdragen: sociaal progressief, voor open grenzen en bovenal Eurofederaal. De Franse president Macron is de ongekroonde keizer van de club.
Normaal gesproken heerst er een knetterharde fractiediscpline bij Renew Europe, net als bij de andere politieke groepen in het Europees parlement. Iedereen stemt dezelfde kant op en dat is de kant van de Europese commissie, die in de regel op zoek gaat is naar meer macht en geld.
Daar is een kentering in gekomen. Het veel strengere migratiebeleid is een idee van de Europese conservatieven. Renew Europe was verdeeld. De VVD stemde voor, maar D66 onthield zich. Wat betekent dat voor Nederland?
Het strengere Europese beleid geeft nationale regeringen meer mogelijkheden, maar daar moeten ze dan wel zelf gebruik van willen maken. De lichaamstaal van Jetten laat hetzelfde zien als het stemgedrag: D66 wil helemaal lagere instroom. Een strenger migratiebeleid is mogelijk, maar voorlopig zit het er nog niet in. Tijd voor Current Ratio!
Had u mijn laatste boek trouwens al gelezen? Democratie op de helling koopt u hierrr, er is een e-book (digitaal, lekker handig) en een papieren boek. Wilt u mijn gegraaf mogelijk maken? Ga naar BackMe, of u koopt mijn andere boek, Het Euro Evangelie. Laat u uw waardering voor dit artikel merken via de knop hieronder.


